Muzealnicy, historycy sztuki, archiwiści, konserwatorzy - ich specjalności uzupełniają się, a współpraca przynosi zazwyczaj bardzo dobre efekty. Badania pozwalają nie tylko na odtworzenie oryginału, ale dostarczają m.in. materiału do celów promocyjnych. A jak powszechnie wiadomo promocja we współczesnym świecie jest dźwignią handlu.
Konserwacja poparta badaniami archiwalnymi i ikonograficznymi wzbogaca naszą wiedzę na temat sztuki regionu. Dobrym przykładem jest sanktuarium maryjne w Świętej Lipce, gdzie od kilku lat trwają we wnętrzu prace konserwatorskie. Ogląd obrazów w ołtarzu głównym stał się możliwy w momencie rozpoczęcia przy nim prac konserwatorskich. Na prośbę konserwatora podjęłam wówczas badania ikonograficzne, tak istotne dla ewentualnego ustalenia środowiska artystycznego, w którym obrazy powstały, i wskazania wpływów artystycznych poprzez ustalenie pierwowzoru przedstawienia.
O scenie Nawiedzenia z drugiej kondygnacji ołtarza głównego już pisałam (jest to kopia według Federico
Baroccio (ok. 1528–1612). Teraz kolej na obraz z trzeciej kondygnacji - przedstawienie Wniebowzięcia Marii Panny. Zarówno w ewangeliach jak i Dziejach Apostolskich brak informacji na temat śmierci Marii, matki Jezusa. Wobec braku źródeł temat znalazł uzupełnienie i rozwinięcie w apokryfach. W sztuce europejskiej przedstawienie spopularyzował w "Złotej legendzie" Jakub de Voragine (ok. 1230-1298): "Wtedy
dusza Maryi wstąpiła w ciało, wyszła z grobu pełna chwały i wzniosła się do
niebiańskiej siedziby, prowadząc ze sobą chóry anielskie". Opowieść zainspirowała całą rzeszę artystów.
Konserwacja poparta badaniami archiwalnymi i ikonograficznymi wzbogaca naszą wiedzę na temat sztuki regionu. Dobrym przykładem jest sanktuarium maryjne w Świętej Lipce, gdzie od kilku lat trwają we wnętrzu prace konserwatorskie. Ogląd obrazów w ołtarzu głównym stał się możliwy w momencie rozpoczęcia przy nim prac konserwatorskich. Na prośbę konserwatora podjęłam wówczas badania ikonograficzne, tak istotne dla ewentualnego ustalenia środowiska artystycznego, w którym obrazy powstały, i wskazania wpływów artystycznych poprzez ustalenie pierwowzoru przedstawienia.
![]() |
Wniebowzięcie Marii Obraz z trzeciej kondygnacji ołtarza głównego w sanktuarium maryjnym w Świętej Lipce |
![]() |
El Greco (1541-1614), Wniebowzięcie Marii, 1577 r. Maria pokazana z półksiężycem pod stopami jako niewiasta z wizji św. Jana |
![]() |
Giovanni Francesco Barbieri zw. Guercino (1591-1666), Wniebowzięcie Marii |
![]() |
Annibale Carracci (1560–1609), 1600 r. Santa Maria del Popolo, Rzym |
![]() |
![]() |
U dołu obrazu ze Świętej Lipki, bezpośrednio pod Marią widoczny jest sarkofag, otoczony przez dziesięciu apostołów – świadków zdarzenia – według Złotej legendy nieobecny był św. Tomasz (w miejsce Judasza został powołany Maciej, zob. Dziej Apostolskie 1, 15–26 [Uzupełnienie grona dwunastu]). Niewykluczone, że w wypadku rozbudowanej kompozycji obrazu świętolipskiego nastąpiło połączenie dwóch wzorów. W innej kompozycji Guido Reniego, namalowanej do kościołów w Bolonii i Genui, występuje w scenie Wniebowstąpienia „dolna strefa”, którą tworzą apostołowie skupieni wokół sarkofagu.
![]() |
Francesco Bruni (ur. ok. 1660) według Guido Reni, Wniebowzięcie Marii |
![]() |
Nicolas Poussin (1594–1665), Wniebowzięcie Marii, 1650 r. |
Carlo Maratta (1625-1713), Wniebowzięcie Marii |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz